تبلیغات
اجتماع و من( شمس کیا) - پاسخ فعالیتها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی هشتم ( 8 درس تاریخ )

کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ

یادها فراموش نخواهند شد ، حتی به اجبار و دوستی ها ماندنی هستند ، حتی با سکوت

google-site-verification: googleb16b06fd186b60b2.html
Please support me
(لطفا از من حمایت کنید)
پاسخ فعالیتها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی هشتم ( 8 درس تاریخ )
نویسنده :
شمس کیا
تاریخ :
چهارشنبه 1 دی 1395
زمان :
06:02 ق.ظ
نظرات () |

پاسخ فعالیتها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی هشتم ( 8 درس تاریخ )

جواب فعالیتها و کاربرگه های مطالعات هشتم ( 8 درس تاریخ )

درس 9

فعالیت شماره 1 کاربرگه شماره 5 صفحه 49 :

بهرهٔ چندانی از علم و دانش نداشتند - بت می پرستیدند - زنان اغلب از مقام و موقعیت پایینی برخوردار بودند

نسبت به قبیلهٔ خود تعصب شدید و کورکورانه ای نشان  می دادند – داشتن کینه و حس انتقام جویی

 جنگ و خونریز یهای پیاپی - درگیر یهای قبیله ای و رواج غار تگری

فعالیت شماره 2 صفحه 50 :

سوره ۱۱۱: المسد - جزء ۳۰

 

   

به نام خداوند رحمتگر مهربان

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بریده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد (۱)

 

تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿۱﴾

دارایى او و آنچه اندوخت‏سودش نكرد (۲)

 

مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ ﴿۲﴾

بزودى در آتشى پرزبانه درآید (۳)

 

سَیَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾

و زنش آن هیمه‏كش [آتش فروز] (۴)

 

وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾

بر گردنش طنابى از لیف خرماست (۵)

 

فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ ﴿۵﴾

 

فعالیت شماره 3 صفحه 50 :

رسول خدا علاوه بر آنکه مردم را به عبادت خدای یکتا فرا می خواند، پرستش بتها را نکوهش می کرد و از

سرانجام بد کافران سخن می گفت – از بین رفتن موقعیت اجتماعی مشرکان و بتهایشان که به ضررشان بود

از گسترش دین اسلام و مخالفت آشکار آن با افکار و عقاید جاهلی، دچار بیم و هراس شدند

فعالیت شماره 4 صفحه 52 :

تحریم اقتصادی و اجتماعی مسلمانان – پیامبر و مسلمانان را مورد آزار و شکنجه قراردادند

بدترین دشنامها و تهمتها را به رسول خدا نسبت می دادند و برخوردهای زشت و ناپسندی با آن حضرت می کردند

به شهادت رساندن بسیاری از مسلمانان و وادار کردن آنها به مهاجرت به حبشه  - 

مشرکان شنیدن قرآن را ممنوع کردند

فعالیت شماره 5 صفحه 52 :

پیامبر به علم الهی، ابوطالب را از خورده شدن پیمان مشرکین توسط موریانه آگاه کرد. وقتی مشرکان

پیمان را بیرون آوردند،  مشاهده کردند که موریانه تمام عهد نامه را به جز عنوان «بسمک اللهم»

خورده است. مجموع این مسایل سبب شد که تعهد قریش از بین برود و بنی هاشم بار دیگر آزاد شدند.

فعالیت شماره 6 صفحه 52 :

آذار واذیت و شکنجه و سرکوب مسلمانان - تحریم اقتصادی و اجتماعی مسلمانان

فعالیت شماره 7صفحه 52 :

مهاجرت پیامبر از مکه به مدینه – 1393 سال شمسی و 1435 سال قمری می گذرد

فعالیت شماره 8صفحه 54 :

حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّیَةُ وَ النَّطیحَةُ وَ

 ما أَکَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَکَّیْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِکُمْ فِسْقٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا

مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً

فَمَنِ اضْطُرَّ فی‏ مَخْمَصَةٍ غَیْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ3

گوشت مردار ، و خون ، و گوشت خوک ، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند ، و حیوانات خفه شده ،

و به زجر کشته شده ، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند ، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری

 مرده باشند ، و باقیمانده صید حیوان درنده- مگر آنکه ( بموقع به آن حیوان برسید ، و ) آن را سرببرید-

و حیواناتی که روی بتها ( یا در برابر آنها ) ذبح می شوند ، ( همه ) بر شما حرام شده است و ( همچنین )

 قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه های تیر مخصوص بخت آزمایی تمام این اعمال ، فسق و گناه است-

امروز ، کافران از ( زوال ) آیین شما ، مأیوس شدند بنا بر این ، از آنها نترسید! و از ( مخالفت ) من بترسید!

امروز ، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین ( جاودان ) شما

پذیرفتم- امّا آنها که در حال گرسنگی ، دستشان به غذای دیگری نرسد ، و متمایل به گناه نباشند ،

( مانعی ندارد که از گوشتهای ممنوع بخورند ) خداوند ، آمرزنده و مهربان است.

درس 10

فعالیت شماره 1 صفحه 57 :

اصرار امام علی (ع) بر عمل به قرآن و سنت پیامبر و اجرای عدالت، مبارزه با ریاست طلبان و ثروت اندوزان ،  

حکومت براساس تعالیم اسلام و روش( سنت) حضرت محمد (ص)  ریاست طلبان اطمینان یافتند که امام به دلخواه آنان عمل نخواهد کرد، عدالت ، خداترسی و پرهیزگاری ،  توجه به آبادانی ،  پرهیز از ظلم و ستم ، صلح طلبی

فعالیت شماره 2 کاربرگه شماره 6صفحه 59 :

1 – ت    2 – د    3 – پ    4 – ب    5 – خ    6 – الف    7 – چ     8 – ح     9 – ج     10 – ث

فعالیت شماره 3  صفحه 59 :

سه کار شرم برنمی دارد: خدمت به مهمان، برخاستن از جا در برابر معلم و گرفتن حق خود

 درباره آنچه از آن شناختی نداری، سخن مگوی.    دانشی که تو را اصلاح نکند، گمراهی است

 سینه عاقل، صندوق اسرارش می باشد.   انسان در زیر زبان خویش پنهان است.

 قناعت پیشه کردن، از عزت نفس است.    احمق ترین خلق کسی است که خود را عاقلترین خلق بداند

فعالیت شماره 4  صفحه 59 :

بدست گرفتن قدرت با فریبکاری - یا عدم وفاداری به پیمان صلح  خود با امام حسن (ع ) :

مغایرت : اسلام دین صداقت است دروغ و حیله در آن جایگاهی ندارد

با  پول و مقام، اشخاص با نفوذ و قدرتمند را جذب خود می کرد- یا تقسیم بیت المال در میان خویشاوندان خود؛

مغایرت : استفاده شخصی از اموال عمومی حرام است

 یزید را به جانشینی خود، انتخاب و خلافت را موروثی کرد ؛

مغایرت : حاکم باید عادل بود و انتخاب حاکم باید با خواست مردم انجام می شد ؛ کاملأ مخالف سنت پیامبر بود

فعالیت شماره 5  صفحه 61 :

جلوگیری از گسترش انحراف در دین اسلام  -  اصلاح امت رسول الله  -  امر به معروف و نهی از منکر و

 پیاده کردن سیرهٔ  رسول الله و علی بن ابیطالب  -  آشکار ساختن چهرهٔ واقعی حکومت ستمکار بنی امیه

تقویت روحیهٔ ظلم ستیزی مسلمانان به ویژه شیعیان

فعالیت شماره 6  صفحه 61 :

با عمل به دستورات اسلام و اجرا کردن اهداف قیام امام حسین (ع) – درس گرفتن ازامام و قیام امام

-  الگو و نمونه قرار دادن در زندگی خود و ترویج آن بعنوان الگوی مناسب ،

توسط  تمامی آزادی خواهان ، حق طلبان ، آمران به معروف و ناهیان از منکرو مبارزان ظلم و ستم

فعالیت شماره 7 صفحه 61 :

بستگی به امکانات مدرسه و سلیقه معلم دارد

درس 11

فعالیت شماره 1  کاربرگه شماره 7 صفحه 65 :

 نارضایتی ایرانیان از امپراطوری ساسانی - فقدان حمایت مردمی - بی ثباتی سیاسی - آشفتگی مربوط به جانشینی

تخت پادشاهی -  اختلافات میان طبقات جامعه - نزاع مذهبی و طبقاتی – قحطی و شیوع بیماری طاعون – نزاع

میان اشراف - ایمان قوی مسلمانان به اینکه شکست یا پیروزی شهادت در راه خداست و به بهشت خواهند رفت

فعالیت شماره 2 صفحه 67 :

ابومسلم به اهداف شوم آنها آگاهی داشت ، بنابراین وجود او را مانعی برسر راه قدرت خویش می دیدند -

خلفای عباسی عنوان تشریفاتی داشتند  بطوریکه نمی توانستند مستقیما  در اداره امور دخالت کنند و

 قدرت و نفوذ برمکیان به اندازه ای زیاد شده بود که سبب ترس و وحشت خلیفه شده بود ؛

فعالیت شماره 3 صفحه 67 :

سرزمین عباسیان شامل ایران – عراق – ماوراء النهر – شبه جزیره عربستان و قسمتهایی از شمال افریقا و

 جنوب اروپا بود -    پایتخت عباسیان : بغداد بود

فعالیت شماره 4 صفحه 67 :

الف :  1 - هردو حکومت را با توسل به زور و حیله و نیرنگ وفریب دادن مردم بدست آورده بودند

2 – هردو با امامان و شیعیان دشمنی داشتند چون آنها را مانعی بر سر راه خود می دیدند

3 – هردو به عیش و نوش و خوشگذرانی می پرداختند

ب : عباسیان در اداره امور حکومت و مقام وزارت و فرماندهی سپاه از ایرانیان بهره می بردند

اما امویان به غیر اعراب ارزشی قائل نبودند و مورد تحقیر و توهین قرار می دادند و

 در بیشتر ولایات ایران از سران و بزرگان قبایل عرب استفاده می کردند تا اینکه بتوانند کنترل کنند

 

درس 12

فعالیت شماره 1 صفحه 70 : خیر –

طاهریان و سامانیان به شرط پرداخت مالیات و حفظ حکومت به تأیید خلیفه رسیدندو مورد حمایت وی قرار گرفتند

اما صفاریان – علویان طبرستان و آل بویه بدون اجازه خلفای عباسی حکومت خود را بر پا کردند وبه هیچ

شرایطی حاضر به اطاعت از عباسیان نبودند و با آنها دشمنی هم می کردند

فعالیت شماره 2 صفحه 70 :

نتیجه می گیریم که عباسیان حکومت را با حیله و نیرنگ بدست گرفته بودند و قابل اعتماد نیستند

 چون آنهایی  که به عباسیان خدمت کرده بودند نهایتأ با بی رحمی عباسیان به قتل می رسند و

 به این دلیل صفاریان با آنها دشمن بودند

 فعالیت شماره 3 صفحه 72 :

نام سلسله

دوره حکومت

     موسس

پایتخت

قلمرو

طاهریان

259-207ق

  طاهر بن حسین

نیشابور و مرو

خراسان  سیستان  طبرستان

صفاریان

393-247ق

یعقوب لیث

زرنگ یا زرنج

سیستان و نواحی مجاور

علویان طبرستان

316-250ق

حسن بن زید

آمل

طبرستان (گیلان و مازندران )

سامانیان

395-261ق

امیر اسماعیل

بخارا

ماوراءالنهر 

آل بویه

 

447-320ق

پسران بویه

اصفهان

بیشتر ایران امروزی و شرق عراق

 

درس 13

فعالیت شماره 1 صفحه 82 : 

برای اداره ی قلمرو وسیع خود از وزیران ایرانی بهره می بردند و بخاطر مدیریت آنها اوضاع اقتصادی و فرهنگی بهتری داشتند وضمنأ این دوره به عصر وزیران بزرگ نیز معروف شده است ،

زبان فارسی در این دوره رواج کامل یافت و بیشتر پادشاهان سلجوقی در گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی و سخن پارسی و تشویق و ترغیب شعرا و نویسندگان فارسی‌زبان و گسترش فرهنگ و دانش‌ کوشش فراوان کردند.

فعالیت شماره 2کاربرگه شماره 8 صفحه 82 : 

سلسله ها

غزنویان

سلجوقیان

بنیانگذار

آلپتکین

طغرل

شاهان مشهور

سبکتکین

سلطان محمود  و  سلطان مسعود

آلب ارسلان

سلطان ملکشاه

زمان و دوره حکومت

از 344 تا  583 ه ق

از 429 تا 590 ه ق

محدوده و قلمرو حکومت

از شمال تا خراسان

از غرب تا ری در مرکز ایران

از شرق تا هند

از جنوب تا دریای عمان

از شمال تا ماوراءالنهرو گرجستان

از غرب تا دریای مدیترانه

از شرق تا نزدیک سیحون در مرز چین

از جنوب تا سواحل جنوب خلیج فارس و دریای عمان

رویدادهای مهم

تصرف خراسان

لشکرکشی به هندوستان

برقراری رابطه دوستانه با خلیفه و

تایید حکومت

شکست از سلجوقیان در نبرد دندانقان

تصرف معبد سومنات و ثروت فراوان

شکست دادن غزنویان

استفاده از وزیران ایرانی در اداره حکومت

شکست روم شرقی در نبرد ملازگرد

تشکیلات حکومتی منظم

 توجه به هنر و فرهنگ و ادبیات ایرانی

لشکر کشی به ارمنستان و گرجستان

 

فعالیت شماره 3 صفحه 82 : 

زیرا ترکیه که جزو امپراتوری روم شرقی بود و در جنگ ملازگرد به تصرف سلجوقیان ایران درآمد و

بناهایی همچون بناهای ایرانی ساخته شد .

فعالیت شماره 4 صفحه 83 : 

جنگ‌های صلیبی به سلسله‌ای از جنگ‌های مذهبی گفته می‌شود که به دعوت پاپ توسط شاهان و  نجبای اروپایی داوطلب برای بازپس‌گیری سرزمین‌های مقدس از دست مسلمانان برافروخته‌شد ،

شرکت‌ کنندگان‌مسیحی‌در این‌جنگ‌به‌دستور پاپ‌ بر روی‌شانه‌راست‌لباس‌یا زره‌خود نشان‌صلیب‌می‌دوختند

 شامل 8 جنگ است از سال 1096 تا 1291 م . می باشد ، این جنگ در مجموع حدود 200 سال طول کشید.

دستاورد جنگهای صلیبی :  اروپاییان طی جنگهای صلیبی با تمدن پررونق اسلامی آشنا شدند و علاوه بر  غنائم

مادی ، گنجینه معنوی گرانبهایی از فرهنگ اسلامی با خود به ارمغان بردند.  شکوفایی تجارت خارجی - نوگرایی

در اندیشه غربی به دلیل آشنایی با متفکران و فیلسوفان مسلمان؛ تحول علوم فرهنگی، پزشکی - رونق اقتصادی

اروپاییان و برای رنسانس زمینه مساعدی فراهم شد.

فعالیت شماره 5 صفحه 83 : 

‌توهین و بدرفتاری ترکان‌ سلجوقی با ساکنان‌مسیحی‌بیت‌المقدّس زمینه‌ساز شروع‌ جنگ‌ شد

مهم‌ترین ‌عامل ‌سیاسی ‌را باید ضعف ‌و انحطاط یا مورد تهدید قرار گرفتن ‌امپراتوری ‌روم‌ شرقی‌ (بیزانس‌) دانست‌.

مردم ‌غرب ‌اروپا در اواخر سده ‌پنجم‌/ یازدهم ‌دچار خشکسالی‌،  قحطی‌، بیماری‌های ‌واگیر و غیره‌ بودند.

در چنین‌ اوضاعی‌ مردم ‌فرانسه‌ دعوت‌ پاپ ‌و  کلیسا را به ‌شرکت‌ در جنگی ‌مقدّس‌ به ‌امید وعده‌های ‌آنان

‌به‌ زندگی ‌بهتر، رهایی‌از فقر و بردگی‌، و کسب‌ثروت‌و نیز زیارت ‌ سرزمین ‌موعود در فلسطین‌ ،

آمرزش ‌گناهان ‌و‌گاه ‌نیز برای ‌کسب‌ شهرت‌ یا ماجرا جویی ‌اجابت ‌کردند.

 

درس 14

فعالیت شماره 1 کاربرگه شماره 9 صفحه 86 :

1 - 1 عمیدالملک کُندری : وزیر طغرل    2 خواجه نظام الملک توسی :   وزیر آلب ارسلان و ملکشاه

2 -  عمیدالملک کُندری به عنوان یک ایرانی به زبان مادری خود یعنی زبان پارسی، علاقه مند بود و برایش

ناخوشایند بود دفاتر حکومتی به زبان فارسی نباشد به همین سبب دستور داد  دفترها و نامه ها به خط و زبان

فارسی نوشته شود و این رسم برای همیشه در ایران ماندگار شد.

3 -  خواجه نظام الملک توسی

4 - آموختن آیین فرمانروایی و راه و رسم کشورداری  به صورت پند و اندرز به سلجوقیان گله دار و بیابانگرد

5 – هر دوبا تدبیر صحیح خود برای عمران و آبادانی سرزمین خود و رونق تجارت و کشاورزی و

 سر و سامان دادن اوضاع مملکت کوشش زیادی کردند

فعالیت شماره 2 صفحه 86 :

عَرْض                  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

اشراف                  سازمان بازرسی کل كشور

استیفا                    سازمان امور اقتصادی و مالیاتی

درس 15

فعالیت شماره 1 صفحه 93 :  خیر -

 این موضوع  بهانه ای بیش نبود:  ضعیف بودن حكومت خوارزمشاهیان و تسلط نداشتن بر فرمانروایان محلّی .

این قبایل به سبب افزایش جمعیت و کمبود مراتع ناگزیر بودند برای تأمین زندگی و دستیابی به سرزمینهای آباد و

تصاحب ثروت به همسایگان روی آورند ، روحیه ی خشن و جنگجویی داشتند

و با از بین رفتن قرا ختاییان با ایران همسایه شدند و با تحریک خلیفه جهت نابودی خوارزمشاهیان حمله کردند

فعالیت شماره 2 کاربرگه شماره 10صفحه 93 :

علت مربوط به مبدأ ( مغولها ) :

افزایش جمعیت -  کمبود مراتع و چراگاه – نبودن زمینهای آباد و حاصلخیز-  بدست آوردن سرزمینی تازه و

 کسب غنائم  -  زندگی در آب و هوای سرد و خشک وتقویت روحیه ی خشن و جنگجویی

علت مربوط به مقصد ( ایران ) :

ضعیف بودن حكومت خوارزمشاهیان و تسلط نداشتن بر فرمانروایان محلّی و نفاق سران کشوری با یکدیگر

همجواری مغولان و خوارزمشاهیان با نابود شدن قراختائیان توسط سلطان محمد خوارزمشاه که مانعی بود

دخالت و نفوذ ترکان خاتون، مادر سلطان محمد در کارها - تحریک خلیفه جهت نابودی خوارزمشاهیان

توجه شدید مغولان به امر تجارت و نفوذ در غرب و مانع تراشی خوارزمشاهیان

فعالیت شماره 3 صفحه 93 :

مغولها اقوامی وحشی و بیابانگرد بودند و به هرجا که رسیدند شهرها و آبادی ها را غارت و ویران کردند و

همه ی مردم را با فجیع ترین وضع کشتند و برکسی هم رحم نکردند و اثرات زیانباری بر جای گذاشتند

فعالیت شماره 4 صفحه 93 :

اترار – بخارا – گرگانج – سمرقند – مرو – توس – نیشابور – هرات – بلخ

 ری – همدان – اردبیل – تبریز – مراغه

فعالیت شماره 6 صفحه 97 :

بخاطر اینکه همه ی افراد از ارزش والای انسانیت برخوردارند و زمانی که تسلیم می شوند باید با آنها مدارا شود

آثار فرهنگی و بناهای تاریخی یک کشورهم اختصاص به یک دوره خاصی ندارد که به راحتی تخریب کنند

بخاطر اینکه غیرنظامیان هم نمی توانند از خود دفاع کنند نباید مورد تهاجم قرار بگیرند

 

درس 16

فعالیت شماره 1 صفحه 101 :

شباهت : داشتن ایوانها و گنبدها

طاق بندی ، گچبری و کاشی کاریهای زیبا و اعجاب انگیز

فعالیت شماره 2 صفحه 103 :

پس از هجوم مغولان وحشی  به ایران، دانشمندان و بزرگان ایرانی کوشیدند که خوی خشن و ویرانگر

بیابانگردان مغول را مهار کنند و مانع خونریزی بیشتر شوند، مغولان را با فرهنگ و تمدن ایرانی

اسلامی آشنا کردند و راه و رسم کشورداری را به آنان آموختند.

سرانجام بر اثر کوشش عالمان و وزیران ایرانی، ایلخانان به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند و پس از

چند دهه ایلخانان مغول به فرهنگ و تمدن ایران، علاقه مند شدند و برای عمران و آبادانی تلاش کردند.

در واقع فرهنگ ایرانی اسلامی ما برزور شمشیر وحشی ها غالب و پیروز شد

فعالیت شماره 3 کاربرگه شماره 11 صفحه 103 :

از راست به چپ : 1 سفالگری و نگارگری 2 فلز کاری 3  سفالگری و نگارگری 4  شیشه گری

5 نگار گری و تذهیب (کتاب آرایی )  6 نگارگری  7 کاشی کاری  8 گچ بری

فعالیت شماره 4 صفحه 103 :

تلاش و کوشش عالمان و وزیران ایرانی – علاقه مندی مردم و دانشمندان ایرانی به عمران و آبادانی کشور و

علاقه مندی به فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی  - اعتقاد محکم و راستین مردم  و صبر و بردباری

برتری فرهنگی ایرانیان به مغولها و تیموریان و تغییر نگرش وعلاقه مندی آنها نسبت به فرهنگ و تمدن 



مرتبط با : اجتماعی هشتم


چه بیهوده است
در پاییز
به بهار فکر کردن
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

تست , ایران , احمدشاه , دنیا , ۹ میلیون ایرانی , حیوان , انگلیس , سال سوم , اجتماعی , احتکار ,