تبلیغات
اجتماع و من( شمس کیا) - پاسخ فعالیتها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی هشتم ( 8 درس مدنی )

کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ

یادها فراموش نخواهند شد ، حتی به اجبار و دوستی ها ماندنی هستند ، حتی با سکوت

google-site-verification: googleb16b06fd186b60b2.html
Please support me
(لطفا از من حمایت کنید)
پاسخ فعالیتها و کاربرگه های مطالعات اجتماعی هشتم ( 8 درس مدنی )
نویسنده :
شمس کیا
تاریخ :
چهارشنبه 1 دی 1395
زمان :
05:05 ق.ظ
نظرات () |

درس 1

فعالیت 1 صفحه 3 :

الف : جلوه ها و شکلهایی از احساس مسولیت ، تعاون ، همکاری ، کمک به همدیگرو همفکری برای حل  مشکلات

ب : احساس وظیفه و مسولیت و کمک کردن و پیدا کردن راه چاره برای حل مشکل و شرایط سخت و بد  پیش آمده

پ :  در ماجرای اول دوره درمان احمداقا طول می کشید- هزینه اش بیشتر می شد -علی ازنظر درسی  ضعیف می شد

 در نتیجه خانواده احمد اقا دچار مشکلات فراوان دیگری نیزمی شد .

در ماجرای دوم بوی بدو نامطبوع زباله ها شهرک را فرا می گرفت و سبب بیماری مردم می شد

در نتیجه اهالی شهرک دچار مشکلات فراوان دیگری نیزمی شدند .

ت : خیر – اولا وظیفه ی انسانی ماست که در حل مشکلات به یکدیگر کمک کنیم و دوماُ ممکن است

روزی برای خود ما نیز چنین اتفاقی پیش بیاید و توقع و انتظار کمک داشته باشیم ،

پس با کمک کردن ما احساس تنهایی نخواهند کرد وبا کم شدن مشکلات  به آینده امیدوار خواهند شد .

فعالیت 2 صفحه 6 :

خیر زیرا کارها بر دوش یک نفر می افتد و اونیز بخاطر تنها بودن باید تلاش بیشتری بکند تا همه کارها را بخوبی

انجام دهد ، در نتیجه ناتوان  و مریض شده و سبب مشکلات و بی نظمی بیشتری در خانواده می شود

اما با تقسیم کارها و وظایف احساس مفید بودن افراد شکل گرفته و عدالت رعایت می شود

فعالیت 3 صفحه 6 :

خرید  برای خانه - نظافت منزل – چیدن وسایل خانه- آماده کردن غذا و چایی – نگهداری از کوچکترها –

 کمک درسی به خواهر و برادر کوچکتر – همکاری درهنگام پذیرایی از میهمانها

فعالیت 4 صفحه 6 :

همکاری در جابجایی وسایل سنگین همسایه ها – تزیین و چراغانی کردن محله دراعیاد و مراسمات مختلف –

کمک به سالمندان و معلولان - کمک مالی و معنوی به مستمندان و فقیران محله – مراقبت از اموال عمومی

فعالیت 5 صفحه 6 :

مساجد – حسینیه ها – دفاتر شوراهای اسلامی و شورای حل اختلاف - پایگاه بسیج – خانه های ریش سفیدان و معتمدان محل

فعالیت 6 صفحه 6 :

خودخواهی – دنیا طلبی – وسوسه های شیطانی – ناتوانی در برقراری روابط صحیح – عدم همدلی –

عدم روحیه تعاون و همکاری – نداشتن مهارت و آموزشهای لازم و کافی در تعاونی ها – حسادت و عداوت

 

درس 2

فعالیت 1 صفحه 7 :

افزایش و ایجاد روحیه ی نیکوکاری – تمایل به کارهای نیک و خدا پسندانه – انجام بهتر فریضه ها و واجبات دینی

بخشودگی گناهان و برخورداری از اجر معنوی – افزایش مال وبرکت  روزی –  آرامش خاطر و...

فعالیت 2 صفحه 7 :

جلوگیری از اختلافات ودر گیری های افراد و خانواده ها – ایجاد صلح و سازش میان مردم –

 رسیدگی به جاده ها و سایر امکانات مورد نیاز روستاها و مناطق محروم – پرداخت دیه ی جرایم غیر عمد –

حمایت از خانواده های زندانیان – کمک به مناطق زلزله زده و سیل زده

فعالیت 3 صفحه 8 :

بر عهده ی دانش آموز است . اما میتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یادآوری کرد.

فعالیت 4 صفحه 8 :

به مادیات نباید دل بست چون با انجام کارهای نیک  تنها یاد و نام نیک است که می ماند

عاقبت به خیر بودن و ماندگار بودن نام نیک – بقول سعدی : سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز . و...

فعالیت 5 کاربرگه شماره 1 صفحه 8 :

بستگی به علاقه و سلیقه دانش آموز دارد

فعالیت 6 صفحه 11 :

بر عهده ی دانش آموز است . اما میتوان با مختصر توضیحی مکان مشخصی را یادآوری کرد.

فعالیت 7 صفحه 11 :

برخورداری از کسب سود و منافع مشترک - حل مشکلات اقتصادی اعضا و ایجاد رفاه و زندگی بهتراعضا

برخورداری از اجر معنوی و بذل و بخشش و نبودن فقر مادی و معنوی .

درس 3

فعالیت 1 صفحه 15 :

حجت الاسلام دکتر حسن روحانی – با رأی مستقیم مردم – 7 نفر بودند که 2 نفرشان انصراف دادند .

فعالیت 2 صفحه 17 :

1392 – بعدی 1396 – اگر در آن زمان 18 سال داشته باشند طبق قانون می توانند .

فعالیت 3 صفحه 17 :

به ترتیب : راه و شهر سازی – فرهنگ و ارشاد اسلامی – بهداشت و درمان وآموزش پزشکی – نیرو .

درس 4

فعالیت 1 و 2  صفحه 20 :

با راهنمایی دبیر دانش آموزان برنامه و فعالیت دلخواه خود را انجام دهند .

فعالیت 3 کاربرگه شماره 2  صفحه 21 :

1 :

1 – اعلام داوطلب شدن   2 – تأیید صلاحیت   3 – شرکت در تبلیغات  4 – انتخاب شدن با کسب حداکثر آرا

5 – تنفیذ    6 – تحلیف   7 – انتخاب وزیران و معرفی آنها به مجلس .

2 :

1 وزارت آموزش و پرورش 2 وزارت بهداشت 3 وزارت امور خارجه 4 وزارت جهاد کشاورزی

5 وزارت ورزش و نوجوانان 6 وزارت علوم و تحقیقات و فناوری 7 وزارت نیرو 8 وزارت صنعت و معدن و تجارت

فعالیت 4 صفحه 21 :

سبب وابستگی کشور به نفت یا  تک محصولی شدن میشود که در مواقع بحرانی مانند نوسانات قیمت جهانی یا

 تحریم و جنگ با کاهش درآمد ومشکلا ت اقتصادی زیادی روبرو خواهد شد .   باید با همت و توانایی علمی

جوانان و دانشمندان و با تکیه بر علم و فناوری روز وبا فعالیتهایی در زمینه  کشاورزی و صنعت ، و با

حمایت از تولیدات داخلی و ملی صادرات غیر نفتی و تولیدات داخلی را افزایش داد تا از وابستگی و

 تک محصولی شدن دور شد .

بکار ببندیم صفحه 22 :

به زبان دانش آموز مانند نمونه :  

از بین بردن محرومیت و فاصله طبقاتی – برقراری آرامش و امنیت -  ایجاد اشتغال  -  مهار تورم و برقراری ثبات اقتصادی - افزایش سطح فرهنگ و آگاهی مردم  - رشد و پیشرفت کشور در سطح بین المللی

 

درس 5

فعالیت 1 ص24 :

ü     بعنوان مثال استقلال طلبی یا شک و تردید

ü     بله ، هرچه از والدین خود فاصله می گیرم تمایل به طغیان و مخالفت در من زیاد می شود " استقلال طلبی "

      وبا شک و تردید احساس دلهره و نداشتن اعتماد به نفس .

ü     وارد نشدن به جمع ها و موقعیتهای اجتماعی غیر اجباری  - داشتن اعتماد به نفس و شناخت واقعی خود

ü     برنامه ریزی مناسب با مشورت افراد موفق -  توجه به نصیحتهای والدین

فعالیت 2 ص25 :

الف : اهداف کوتاه مدت : گرفتن نمرات خوب در پایان ترم – قبولی در آخر سال –  خرید لپ تاپ یا تبلت

آموزش خوشنویسی و زبان انگلیسی و مراحل مقدماتی  کامپیوتر تا یکی دو سال آینده

اهداف بلند مدت : رفتن به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد نظر – داشتن یک شرکت و یا کارخانه

داشتن یک شغل مناسب و دلخواه – خرید یک خانه مسکونی - انجام یک ازدواج موفق .

ب : بله با داشتن تلاش و پشتکار مناسب و توکل به خدا و برنامه ریزی صحیح و اولویت بندی مناسب  کارها.

ج : بطور مستقیم  : والدین – خواهر و برادر بزرگتر – مربیان و معلمان ومشاور مدرسه   

و مشاوره با افراد موفق و با مهارت در هر یک از این کارها .

بطور غیر مستقیم  :شناسایی استعدادها و توانایی خود – اعتماد به نفس و اعتماد کامل و توکل به خداوند .

فعالیت 3 ص26 :

الف : سریع اورا به بیمارستان بردند اما به هوش نیامد و نیروی انتظامی بهرام را دستگیر کرد

ب : خانواده بهرام : نگرانی از وضعیت نامعلوم آینده بهرام – هزینه بیمارستان و رفت و آمد خانواده و

  از کار و زندگی افتادنشان .

خانواده حامد که ازیکطرف  نگران وضعیت بهرام بودند و از طرفی نگران بدنام شدن حامد در محله .

ج : توپ را دوباره پس می داد ومی خواست که تکرار نکنند و در صورت تکرار با خانواده آنها صحبت می کرد

 واز اولیای آنها و والدین خود کمک می گرفت ومقداری در مورد عواقب خشمگین شدن خود نیز فکر می کرد

فعالیت 4 ص26 :

خیر ناخشنودی در ما احساس بد بوجود آورده و ما را وادار به انجام عمل بد می کند در این هنگام هورمونی

در مغز ترشح کرده و سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون و گرفتگی عضلات می شود و در نتیجه

با از دست دادن تمرکز حواس خود با صدای بلند فریاد زده و نمی توانیم بدرستی تصمیم بگیریم

فعالیت 5 ص 28  :

مانند نمونه : حضرت علی (ع) : خشم با دیوانگی آغاز می شود و با پشیمانی پایان می یابد .

فعالیت 6 کاربرگه شماره 3 ص 28 :

بطور کلی بهتر است بر عهده دانش آموز گذاشته شود ، اما شیوه های احتمالی :

موقعیت 1 :

 بهتر است با در ک شرایط موجود و با آرامش کامل علت را از پدر پرس و جو کنند و منتظر فرصت مناسب باشند

موقعیت 2 : ممکن است قبل از او به یکی دیگه هم گفته باشد ، پس نباید عصبانی شود بلکه با خونسردی  ناراحتی

خود را بیان کرده و منتظر واکنش او باشد ؛ ضمنا باید در انتخاب دوست هم دقت کند تا دوست رازداری باشد 

موقعیت 3 :

با قبول اشتباه خود معذرت خواهی کند وقول دهد در مرتب کردن فایلها به او کمک کند و اشتباه خود را جبران کند

موقعیت 4 :

سعی کند تا از او دور شده و به محض رسیدن به خانه پدر و مادرش را مطلع کند تا با والدین او صحبت کنند

فعالیت 7 ص 28  :

خیر – با این کار بر مشکلات زندگی خود و خانواده می افزاید و خودش را کلافه کرده و دیگر نمی تواند

براحتی از دست و دام اعتیاد خلاص شود و به لحاظ جسمی و روحی  آسیب شدیدی به خود وارد می کند 

فعالیت 8 ص 28  :

 نه‌گفتن، یعنی وقتی ما نمی‌خواهیم مطلبی را بپذیریم با استفاده از این مهارت، بدون آن كه به خود و دیگران آسیبی

برسانیم، مقاومت ونه‌ گفتنمان را به راحتی ابراز كنیم. پس باید با بیان دلیل در برابر خواسته های نادرست دیگران

بتوانیم به راحتی مقاومت کرده و نه بگوییم 

جهت راهنمایی بیشتر ؛ علت های زیادی در مشكل "نه گفتن" افراد  نقش دارد، از جمله :

- دلسوزی كردن برای طرف مقابل و تصور اینكه اگر نه بگویید، شاید هیچ كس دیگر نخواهد یا نتواند

به او كمك كند و در نتیجه ممكن است كارش راه نیفتد،

- تصور اینكه اگر نه بگوید، طرف مقابل دیگراو را دوست نخواهد داشت    

-اعتقاد به اینكه اگر از درخواست دیگران سر باز زند، آدم بد و خودخواهی محسوب شود

- ترس از دست دادن رابطه با فرد مقابل ؛  که هیچکدام به هیچ وجه درست ومورد قبول کسی نیست 
فعالیت 9 ص 28 :

 علل فردی : مانند نداشتن آگاهی کافی خود فرد :

راه حل : با دانستن عواملی كه فرد را در معرض خطر اعتیاد قرار می دهند، می توان افراد در معرض خطر  را شناسایی كرد و برای پیشگیری از ابتلای آنان به اعتیاد، برنامه ریزی های دقیق و مؤثر انجام داد.

علل خانوادگی : مانند بی توجهی والدین به تربیت فرزندان :

راه حل : با تاکید برارزش های خانوادگی و محکم کردن پایه های خانواده و همچنین والدین باید ارتباط با

فرزندانشان را بهبود بخشند و به آن ها استقلال رأی و دخالت در امر تصمیم گیری بدهد.

علل اجتماعی : مانند دسترسی آسان به مواد مخدر - نابرابری های اقتصادی و اجتماعی

راه حل : ایجاد زمینه اشتغال برای همه اقشار جامعه  - ارتقای فرهنگی افراد جامعه -  كنترل شدید  مرزهای كشور.

فعالیت 10 ص 29 :

بد هیکلی  - کثیفی و آشفتگی  -  بیماری های دهان و دندان -  عفونت دستگاه تنفسی فوقانی -  اختلالات پوستی   

 اختلالات عصبی و شناختی - اختلالات خواب و هذیان گویی - تهوع -  یبوست- مشکلات شغلی و تحصیلی  

 تداخل دارویی -  خشونت در خانواده  - طلاق -  کاهش درآمد و فقر -  بی کفایتی در انجام وظایف خانوادگی

غفلت از فرزندان - ضعف پایبندی به اصول اخلاقی و مذهبی - بی خانمانی و بیکاری - انواع جرائم مثل سرقت

فعالیت 11 ص 29 :

بخاطر : جلوگیری از پیامدهای ذکر شده در فعالیت شماره 10 مانند فروپاشی خانواده ها و اختلافات خانوادگی

جلوگیری از بی نظمی و نابسامانی واز بین رفتن سرمایه ملی و نیروهای انسانی و اقتصادی جامعه .

 

درس 6

فعالیت شماره 1 صفحه 30 :

مهمترین وظیفه ی والدین مراقبت وتربیت صحیح فرزندان و تحویل آنها به جامعه است ،

بخاطر انجام این مسولیت مهم باید مواظب باشند

فعالیت شماره 2 صفحه 30 :

ارتباط با خدا ویاد او با دعا کردن و نماز خواندن انسان را آرام کرده و از وسوسه های شیطانی باز می دارد

در آیه 45 سوره عنکبوت : إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَر : همانا نماز (انسان را) از فحشا و منکر باز مى‏ دارد

فعالیت شماره 3 صفحه 30 :

روزه‌ داری - بپا داشتن نماز در اوّل وقت  - تلاوت قرآن و تدبر در معانی آن  - مداومت بر عمل خلاف تمایل نفسانی.

پرهیز از پرخوابی ، پرخوری و پر صحبت كردن ، بیكاری ، تنبلی و هر آنچه اراده را سست می‌كند.

اشتغال به فعالیت‌های سخت و دشوار – خونسردی در برخورد بامسائل  - ایمان داشتن به پیروزی و مهارت نه گفتن

هر عملی را به محض خطور به ذهن انجام دهید و به لحظه بعد حواله ندهید.

مجالست با افراد صاحب ذوق و هنر - خواندن كتب زندگی نامه بزرگان و عبرت از زندگی آنها.

دوری از دل مشغولی به كارهای روزمره و عبث و بیهوده و پرهیز از روزمرگی در كارها.

ورزشهای روح افزا مانند شنا، كوهنوردی، بیابانگردی و.. .

  فعالیت شماره 4 صفحه 33 :

گفتگوی مسالمت آمیز با صاحب چک به همراه ریش سفید و یا از طریق شورای حل اختلاف و بدنبال آن

مراجعه به دادگاه و مشاوره با یک مشاور حقوقی و نهایتا طرح شکایت با استفاده از یک وکیل مناسب .

فعالیت شماره 5 صفحه 33 :

در موقعیت   1    فحاشی و افترا وقدرت نمایی صورت گرفته و مجازات دارد ، باید شکایت کیفری طرح شود

در موقعیت   2   غصب عنوان شده و مجازات دارد ، باید شکایت کیفری طرح شود

فعالیت شماره 6 صفحه 33 :

ممکن است با آسیب رساندن به خود و دیگران سبب افزایش اختلافات و آشفتگی و بی نظمی شوند ، برای مثال

در مورد فعالیت شماره 4 ؛  اگر صاحب چک و فروشنده خودسرانه درگیر شوند ممکن است خسارت وارده

از مبلغ چک هم بیشتر شود واعتباروآبروی فروشنده برود و صاحب چک از کار و زندگیش بماند

به کار ببندیم صفحه 34 :

1: انجمن مبارزه با مواد مخدر : نوشتن روزنامه دیواری یا مقاله ای با موضوع خطر و تهدیدات مواد مخدر

 برگزاری سخنرانی توسط مدیر و مشاور – نمایش فیلم و تئاتر با موضوع افیون یا بلای خانمان سوز

3 : تماس با شماره   110   یا ارسال پیامک سامانه  110120

4 : وکیل کسی است که در رشتهٔ حقوق درس خوانده و به قوانین آشناست و پروانهٔ (اجاز ه نامه) وکالت دارد و

به قوانین آشنایی کامل دارد و طی قراردادی با موکل خود به مسایل شکایت شده رسیدگی می کند تا حقی پایمال نشود و

درصدور حکم عادلانه به قاضی کمکی شود

 

 

درس 7

فعالیت شماره 1 صفحه 37 :  

جهت انجام این فعالیت باید انواع رسانه ها را بدانیم  ؛

 1 – رسانه کلامی مانند زبان : اعلام نحوه دادن نمرات مستمری توسط معلم در کلاس

2 – رسانه چاپی یا نوشتاری مانند علائم، کتا بها، روزنامه ها و مجلّات  : خواندن خبری از مجله رشد

 3 -   رسانه های الکترونیکی مانند تلفن، رادیو، تلویزیون، اینترنت  

مانند نمونه دریافت پیامک از طریق تلفن– شنیدن خبری از رادیو – دریافت مطالبی از طریق ایمیل

فعالیت شماره 2 صفحه 39 : 

 الف :  1  اختراع ماشین چاپ در قرن پانزدهم میلادی توسط گوتنبرگ آلمانی

2 استفاده از الکتریسیته و اختراع تلگراف در سال 1840 میلادی توسط مورس و

اختراع تلفن توسط گراهام بل  به سال 1876 میلادی  

3  به وجود آمدن ارتباطات بی سیم و اختراع رادیو  در سال 1895 توسط مارکنی ایتالیایی

4 اختراع سینما و تلویزیون و به راه افتادن شبکه ها و ایستگا ههای تلویزیونی و ماهواره ای

ب : با ورود رایانه به زندگی بشر، انقلابی در ذخیرة اطلاعات به وجود آمده است.

ماهواره ها حجم زیادی از اطلاعات  را بدون آنکه به سیم نیاز باشد از جایی به جای دیگر کرة زمین منتقل  می کنند

 ماهواره ها امکان استفاده از تلفن همراه، شبکه های تلویزیونی و اینترنت را  فراهم می کنند.

فعالیت شماره 3 صفحه 39 : 

-  از اتفاقات جهان اطراف و حال و احوال همدیگر بی خبر می ماندیم

-  تبادل اطلاعات و فناوری و اختراعات وکارهای اداری و آموزشی به کندی صورت می گرفت 

-  هدر رفتن وقت زیاد برای انجام  کارهای امروزی یا غیر حضوری بانکی وانجام تحقیق و پژوهش

فعالیت شماره 4 صفحه 39 : 

در پست الکترونیکی مطلب یا فایلی را که ارسال می کنی همان لحظه به مقصد می رسد و قابل دریافت می باشد

 اما پست معمولی از طریق مراکز پستی شهرمان ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به مقصد برسد و ..

فعالیت شماره 5 صفحه 40 : 

ثبت نام وخدمات آزمون های سراسری، توزیع حقوق بازنشستگان ، سامانه ثبت نام و واگذاری مسكن مهر،

توزیع نتایج آزمایشگاهها،سامانه هوشمند كارت سوخت، شركت پخش فراورده‌های نفتی، سامانه املاك كشور

 قبول اشتراک تمبرهای یادگاری ، رهگیری مدارك خودرو ، سامانه امور مالیاتی كشور، سامانه مالیات بر ارزش

افزوده، سامانه ثبت نام خودرو صدرا، پورتال توزیع كنندگان ایرانسل، اپراتور مجازی رومینگ، سامانه پیگیری

مدارك عبور، سامانه رهگیری مرسولات سند خودرو، بیمه ملت و سازمان ثبت احوال كشور،

فعالیت شماره 6 صفحه 40 :  انجام این فعالیت ،

خدمات این شرکتها را محدود به این دو مورد نمی کند ؛ بلکه منظورش این است که خدمات تلفن ثابت یا

خدمات تلفن همراه بیشتر درکدامیک ازاین شرکتها مورد بحث و بررسی است یا جزو وظایف کدامیک می باشد :

شرکت ارتباطات سیّار( همراه اول)  :   تلفن همراه         شرکت ایرانسل  : تلفن همراه

شرکت مخابرا ت ایران  :   تلفن ثابت           پُست بانک ایران ( پست مالی) :  تلفن همراه          

سازمان فناوری اطّلاعات ایران :  تلفن همراه و تلفن ثابت          شرکت پُست  :  تلفن ثابت        

 

درس 8

فعالیتهای  شماره 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و کاربرگه شماره 4 :

همگی بر عهده دانش آموز بوده و جواب قطعی و ثابتی ندارد وفقط باتوجه به موقعیت شهری یا روستایی دانش آموز

می تواند متفاوت باشد چون همه نمی توانند از اینترنت استفاده کنند و یا در بیشترنقاط روستایی دسترسی به اینترنت

وجود ندارد . اما به مواردی اشاره می کنم :

فعالیت شماره 1: تلفن همراه – جستجوی مطالب در اینترنت – خرید اینترنتی – ارسال مطلب از طریق ایمیل

فعالیت شماره 3 : بله – تلویزیون با تبلیغ ما را تشویق به خرید انواع تبلت یا وسایل ورزشی کرده است ویا

با تبلیغ نابجای نوشابه ها یا مواد خوراکی مضر بچه ها را ترغیب به خوردن آنها کرده است 

ویا اینترنت با جستجوی سریع مطالب علمی مورد نظر را در اختیار ما قرار می دهد ویا با آ گهی دربرخی

 سایتها بچه را تشویق به بازیهای خطرناک کرده ودر اختیار آنها قرار می دهد

فعالیت شماره 5 :  تلفن همراه – رادیو – تلویزیون - اینترنت

فعالیت شماره 6 صفحه  45 :

1 - توجه زیاد افراد خانواده به رسانه ها ( تلویزیون – لپ تاپ – تلفن همراه ) سبب کاهش روابط خانوادگی بین افراد خانواده می شود

2 - اعتیاد به باز یهای رایانه ای یا اینترنت باعث اختلال در زندگی و تحصیل و عادات غذایی ودر نتیجه سرد شدن روابط خانوادگی می شود



مرتبط با : اجتماعی هشتم


چه بیهوده است
در پاییز
به بهار فکر کردن
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

۹ میلیون ایرانی , ایران , سال سوم , دنیا , تست , انگلیس , حیوان , احمدشاه , اجتماعی , احتکار ,